Riksvei 19 - Planprosess

I den grad det er mulig har jeg som forfatter av denne kronikken forsøkt å være politisk nøytral i håp om å få frem budskapet om tidslinje og prosess. Jeg er gruppeleder for Arbeiderpartiet og har en rolle for posisjonen i Moss, det er det ingen tvil om. Men i debatten om ny riksvei 19, er det viktig at vi på dette stadiet får frem budskapet om tidslinje og prosess. Det er helt avgjørende for at vi mossinger skal kunne påvirke og medvirke beslutningene om ny riksvei.

For nå har Statens veivesen skissert en tidslinje for ny riksvei 19 gjennom Moss. Utgangspunktet for denne prosessen og tidslinjen er de alternativer som Statens veivesen har anbefalt etter en silingsprosess og KS1 (kvalitetssikring av konseptvalg). Stortinget har deretter vedtatt en nasjonal transportplan 2022 – 2033 og riksvei 19 ligger inne i første halvdel av denne planen. Det betyr at stat og regjering prioriterer arbeidet med ny riksvei 19. Statens veivesen som er prosesseier fra statens side, antyder at det som følge av lovpålagte planprosesser, blir tidslinjen for riksvei 19 som skissert under. Så skal vi som prosesseiere fra kommunens side, gjøre det vi kan for å få fortgang på prosess og tidslinje, men ikke på bekostning av kvalitet, medvirkning og involvering fra byens innbyggere og næringsliv.

Planprogram for riksvei 19. (ca. 6 mnd.) Dette er en overordnet plan som skisserer hvordan hele planprosessen og planarbeidet skal gjennomføres for en ny riksvei 19 gjennom Moss. Planprogrammet gjør rede for hva vi skal utrede. Det vil si hvilke alternativer, områder, analyser, konsekvenser og temaer vi skal vurdere og utrede i arbeidet med en kommunedelplan. Planprogrammet for ny riksvei 19 gjennom Moss, ble vedtatt lagt ut på høring 01.02.22. Det er viktig at våre innbyggere, næringsliv, lag og foreninger som har innspill/tilbakemelding på temaer de ønsker tatt med i planprogrammet og i arbeidet med en kommunedelplan, benytter anledning til å gi innspill i løpet av høringsperioden. Ta kontakt direkte med oss folkevalgte eller gå inn på kommunens hjemmesider og ta del i høringen. Planprogrammet blir endelig vedtatt av kommunestyret i løpet av mai/juni 2022. Da kan arbeidet med en kommunedelplan for riksvei 19 starte. Planprogrammer er vedtatt. Nå jobber statens vegvesen med kommunedelplanen.

Kommunedelplan for riksvei 19. (ca. 2 år)kommunedelplanen kommer etter planprogrammet og er et dokument som skal svare på alle de bestillinger som er gjort i planprogrammet. Arbeidet med en ny kommunedelplan for riksvei 19 vil ta ca. 2 år og vil blant annet inneholde en konsekvensutredning, en planbeskrivelse, planbestemmelser og et plankart. Planbeskrivelsen og planbestemmelsene er tekstdelen som vil beskrive de ulike alternativene, mens plankartet vil vise hovedtrekkene for de alternative traseene. Kommunedelplanen skal gi grunnlag for valg av trasé og utbyggingsalternativer for ny riksvei 19. Dette er de viktigste årene for riksvei 19 gjennom Moss. For i løpet av disse årene vil vi bli forelagt analyser, konsekvenser og ulike vurderinger fra Statens veivesen, som til slutt også vil anbefale en trasé basert på de data og tilbakemeldinger innbyggere og kommunestyret gjør. Deretter må vi som kommune og innbyggere ta stilling til anbefalingen fra statens veivesen og til slutt gjøre et vedtak for hele kommunedelplanen for en ny riksvei 19, som også inneholder valg av trasé. Etter at kommunedelplan for riksvei 19 er vedtatt, kan arbeidet med en reguleringsplan starte.

Reguleringsplan for riksvei 19. (ca. 2 år)I denne fasen skal reguleringsplanen gjøre rede for detaljregulering av arealene som inngår i planforslaget og traséen som er valgt i kommunedelplanen. Reguleringsplanen består av et plankart, reguleringsbestemmelser og planbeskrivelse som skal avklare detaljer om plassering og utforming av veianlegget i forbindelse med bygging av ny riksvei 19. Det er altså i denne fasen vi skal beslutte de byggetekniske løsningene i detalj etter plan- og bygningsloven, for en ny riksvei 19 gjennom Moss. Andre eksempler på detaljer som ligger innenfor reguleringsplan på dette stadiet er utforming av støytiltak, atkomster til enkelteiendommer, miljøtiltak, tiltak for gående og syklende eller andre tiltak på eller langs veien med mer. Når reguleringsplanen er vedtatt av kommunestyret, går vi over til bygg og anleggsfasen.

Bygg- og anleggsfase (ca. 3-5 år)I denne fasen vil Statens veivesen inngå entreprisekontrakt og deretter starte utbygging av ny riksvei 19 gjennom Moss.

Konklusjon og oppfordringNår vi har kommet frem til anleggsfasen og ny riksvei skal 19 bygges, vil det være for seint å komme med innspill på valg av trase. Derfor er det viktig at mossinger de neste årene engasjerer seg og gir sine innspill til planprogrammet, kommunedelplanen og reguleringsplanen for ny riksvei 19 gjennom Moss.

Moss kommune og Statens veivesen vil føre an i denne prosessen og det vil legges opp til høringer, åpne møter, work-shops, dialogmøter og samtaler med mer. Det blir medvirkning og innovering på alle planer underveis i arbeidet med ny riksvei 19. Parallelt med prosessen for ny riksvei må vi som kommune drøfte byutvikling, trafikkavvikling og tilrettelegging mens en ny riksvei gjennom Moss planlegges og etter hvert utbygges.

Det er de neste årene avgjørelsen for valg av trasé for ny riksvei 19 skal gjøres. Det betyr at vi som mossinger og kommune må være forberedt. Politisk vil vi derfor ta initiativ til høringer, møter og samtaler med organisasjoner og næringsliv, med privatpersoner, lag og foreninger.

Det er helt avgjørende for en god prosess at vi er klar over hva det er som skal besluttes, til hvilken tid og i hvilken plan. Både for planprogrammet, kommunedelplanen og for reguleringsplanen skal vi invitere til samtale og dialog med mossinger. Sammen skal vi finne den aller beste løsningen for ny riksvei 19 gjennom Moss.