Retningslinjer for bruk av sosiale medier

Den til enhver tid pågående dialogen med samfunnet er grunnlaget for vårt politiske virke, og det oppfordres til at medlemmer og politikere i lokallaget vårt benytter de kanaler som er tilgjengelig for å formidle vår vedtatte politikk. Disse retningslinjene er utarbeidet for å gi Moss Arbeiderparti sine medlemmer og politikere veiledning og trygge rammer i møte med sosiale medier.

• Vær bevisst på rollen din:  Dette gjelder spesielt for våre folkevalgte. Når du skriver et innlegg er det viktig at du er bevisst på rollen din, og det kan være at mottaker oppfatter deg som politiker, også når du uttaler deg som privatperson. Vær tydelig på rollen din når du formidler noe.
  • Delta gjerne i politiske diskusjoner:  Sett deg inn i bakgrunnshistorien, og eventuelle standpunkter Moss Arbeiderparti allerede har vedtatt. Bruk partiprogrammet på hjemmesiden vår som verktøy i diskusjonen. Vær tydelig i bruk av fakta, og formuler deg på en måte som i størst mulig grad unngår misforståelser.
  • Unngå å love noe vi ikke kan holde:  Vi har et ansvar for å føre og formidle ansvarlig politikk, og det er det som gjør Arbeiderpartiet til det trygge styringsalternativet vi er. Unngå å love noe vi ikke kan holde – det er den til enhver tid vedtatte politikken som gjelder.
  • Er du i tvil, ta kontakt:  I Moss Arbeiderparti er det mange dyktige medlemmer og aktive politikere, som alle har et ønske om å bidra. Dersom du er i tvil om hvordan du skal håndtere en sak, eller har noe du ønsker å formidle og er usikker på hvordan du skal gjøre det er det alltid noen som kan hjelpe.
  • Vis respekt:  Det er viktig at vi i Moss Arbeiderparti viser respekt, og lytter til alle, også de som har andre meninger. Det er sånn vi kan utvikle oss, og jobbe for å forbedre politikken vår.
  • Hold deg til argumentene:  I diskusjonens hete er det lett å la seg rive med, og det er viktig at du holder deg til argumentasjonen og unngår å angripe personen. Da beholder du fokus på det viktigste - saken.
  • Gi tilbakemeldinger:  Si takk for positive tilbakemeldinger, gi oppmerksomhet til nøytrale kommentarer og benytt alltid fakta når du svarer på negative kommentarer, men vurder hvor mye tid du skal bruke på det.
  • Tilpass formen på svaret:  Vær saklig og tydelig, humoristisk når du kan og formell der det er naturlig. Pass på å være forsiktig med ironi og sarkasme, det kan lett misforstås.

Lykke til!