650.000 til matutlevering:

– Skal starte så fort som mulig

Medlemsmøte

Det blir bevilget penger til en felles matutdelingssentral i Moss, og økt bostøtte skal holdes utenfor sosialhjelp fra 2023.

Økt fattigdom og lange matkøer har fått mye oppmerksomhet de siste månedene, ikke minst i Moss. Neste uke vedtas et kommunebudsjett som posisjonspolitikerne har lovet at skal ha en sosial profil. Posisjonen (Ap, Sp, SV, Rødt, MDG og KrF) lover nå å legge 650.000 i støtte til å drifte et felles sted for matutdeling i Moss.

Allerede i oktober slo Frelsesarmeen alarm om et stadig økende behov for mat i befolkningen. Utfordringen er nå så stor at det ikke lenger er mulig for organisasjonene å drive med sin kjernevirksomhet. Sammen med Kirkens Bymisjon har Frelsesarmeen søkt om 650.000 i støtte fra kommunen til prosjektet «Fellesskap for mat». Evangeliesenteret og Varmestua deltar også.

Behov

– Behovet er både lokalt og nasjonalt, og vi ser i større grad nye grupper som møter opp. Spesielt barnefamilier og enslige eldre, skriver de i søknaden til kommunen. Hovedmålet er å etablere et felles sted hvor det skal deles ut mat til vanskeligstilte mennesker i Moss.

Posisjonspolitikerne sier at de aldri var i tvil om at denne søknaden skulle innvilges.

– Dette er et godt eksempel på hva man få til sammen, når både kommune, frivillige og næringslivet stiller opp, sier ordfører Hanne Tollerud (Ap).

Fellesskap for Mat skal drives av frivillig arbeid. Maten kommer fra lokale bidragsytere i matbransjen. De tidligere Kiwi-lokalene skal lånes ut gratis ettersom Kiwi dekker husleien for 2023 og 2024. Kommunens økonomiske bidrag går blant annet til en femti prosents stilling, driftsmidler og tilrettelegging av lokalet.

– Dette skal vi komme i gang med så fort som mulig, sier Bjørge Marckus Huth (Sp).

Bostøtte

Samtidig lover de samme politikerne at den statlige økningen av bostøtte skal holdes utenfor beregningsgrunnlaget for sosialhjelpsutbetalinger fra 2023. Det skjer etter at det i høst ble sendt ut et brev til sosialhjelpsmottakere i Moss om at økt bostøtte kan medføre redusert sosialhjelp.

– Økt bostøtte vil bli regnet med som inntekt i fremtidige utbetalinger av sosialhjelp. Hvis du allerede har et vedtak om sosialhjelp for februar og videre, kan sosialhjelpen reduseres tilsvarende økning i bostøtte, sto det i brevet fra NAV.

BREV: Her er brevet som er sendt ut av NAV Moss til mottagere av økonomisk sosialhjelp.

Moss Avis har mottatt henvendelser om brevet. Blant annet fra Elisabeth Thoresen, aksjonsleder i AAP-aksjonen, en landsomfattende forening som arbeider for best mulig velferdsordninger til folk som blir langvarig syke eller uføre. Hun mener NAV med dette gir med den ene hånden og tar med den andre.

REAGERER: Aksjonsleder i AAP-aksjonen, Elisabeth Thoresen. Foto: Pressefoto

– Det er helt vanlig at mottakere av økonomisk sosialhjelp får trekk når inntekten deres øker, selv om det fins kommuner som lar folk beholde den ekstra bostøtten. Det som er spesielt i denne saken er brevet. At man sender ut et brev med en så klar beskjed, med tanke på den tiden vi er inne i og hva da det gjør med mottakerne av brevet, sa Elisabeth Thoresen til Moss Avis, før det ble kjent at Moss kommune vil holde bostøtten utenfor sosialhjelpen fra 2023.

Hennes reaksjon på dette er:

– Det er flott at man kommer til fornuft!

Forståelig

Fungerende NAV-leder Cathrine Haugen sier at brevet ble sendt ut i henhold til lovverket.

– Det er vanlig praksis og lovpålagt at mottaker skal varsles når det kan komme endringer, sier hun.

– Kan du forstå at det kommer reaksjoner på brevet, som er sendt ut i en tøff tid for mange og så kort tid før jul?

– Ja, det er forståelig at det kommer reaksjoner i en tøff tid, sier Haugen.

Bostøtten skal holdes utenfor beregningen av sosialhjelp fra 2023 og i hele økonomiplanperioden.

– Det er det samme som vi gjorde med barnetrygden for noen år siden, sier Shakeel Rehman (Ap). Ordføreren tilføyer at det vil komme flere tiltak for å motvirke fattigdom på kort og lang sikt.